Box vs. lösdrift - jämförelse.

Publicerat 2016-03-27 kl. 12:48:00 av Isabel Håkansson
Jag har haft Snobben både på box och lösdrift. Han hade stått på box hela tiden hos mig, fram tills förra sommaren då jag tänkte ge det ett försök att ha honom på lösdrift. Dock hade jag liiiiten tro på att Snobben skulle trivas att stå ute 24/7, jag menar.. han brukade ju alltid stå vid grinden och vilja in såfort det började mörkna och då vilja komma in?!
Och mycket riktigt, dem första 2 veckorna så ville han in när det blev mörkt. Stod vid grinden och gnäggade. Jag kände skuld och tänkte ofta på Snobben om kvällarna, att han stod där och var olycklig. Men.. samtidigt märkte jag skillnad på honom i både hantering och ridning. Han blev mer & mer harmonisk. Det var nåt i hans blick som var annorlunda i och med att han började gå ute. Ögonen såg snällare ut och dem nöjda frustningarna var blev allt intensivare. Trivselfläckarna började skymta efter nån månad på lösdriften.. 
 
I ridningen blev han piggare, inte på ett dåligt sätt. Bara piggare & gladare, liksom. Han uppskattade att få komma in, bli borstad och ompysslad på ett helt annat sätt än tidigare. Stod och sov när jag borstade honom, alltid med öronen lätt framåt spetsade. 
Jag som träffar Snobben varje dag blir rätt hemmablind, förändringarna han gör blir inte lika tydliga för mig som för andra. När Sannah red Snobben för första gången på en månad efter att han börjat gå på lösdriften så var det första hon skrev till mig att "WOW, vilken skillnad på häst?!? Så lugn, så harmonisk och lycklig. Lösdrift tror jag var precis vad Snobben behövde." Och ja, ja, ja och åter JA. För en så stressad indvid som Snobben så förstår jag inte varför jag inte låtit honom gå på lösdrift tidigare.. 
 
En sak Snobben alltid varit känd för, är att han går upp såååå otroligt lätt i vikt. Tro mig, vissa perioder har han sett ut som en uppblåst ballong utan att överdriva. Men, även det har blivit bättre sen han börjat gå ute, även fast han har tillgång till mat princip 24/7.. varför? Jo, för att han sällan står stilla på samma ställe. Och, dessutom brukar han och hans hag-kompisar roa sig med att galoppera ettpar repor i hagen varje dag ;)  
Snobben är lycklig nu, genuint jävla lycklig. Han är full av energi, full av glädje. Sprider lycka och positiv energi vart han än går, min boo. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Jenny Lindström

Har mina hästar på lösdrift nästan hela året om utom denna tiden då det är så blött och geggigt ute, nu får dem stå inne på nätterna så den ena är känslig och lätt får mugg.. :/
Men håller med, hästarna blir mycket mer harmoniska och mår bättre både psykiskt och fysiskt av att gå på lösdrift :)

2016-03-28 @ 22:38:27
URL: http://photobyjenny.com
Postat av: Ebba Carlström

Jag förespråkar lösdrift. Ett lätt och väldigt bra sätt för hästarna att leva i sitt naturliga habitat. :D

2016-04-01 @ 22:52:55
URL: http://carlstromequestrian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback