Miljöombyte & longering.

Publicerat 2016-09-13 kl. 17:08:43 av Isabel Håkansson
Idag när jag skulle longera Snobben (blev longering idag istället för igår) så var det hopplektion i paddocken, i vanliga fall hade jag kunnat gå en liten promenad med honom under tiden dem hoppade och sedan longerat i paddocken efter dem, men idag hade jag lite tidspress så jag skulle inte hunnit med det. Så, jag gick iväg med Snobben till en stubbåker och longerade honom där istället. Lite knöligt, lite sluttningar här & där och halvhöga strån så att han måste lyfta högt på fötterna - miljöombyte för honom helt enkelt. 
 
Galopperade myyyycket idag, bara tömde honom på överskottsenergi. Första galoppen blev han så taggad att han faktiskt drog omkull mig (!!!), men de gick bra som tur var! Snobben blev lika chockad som jag när jag ramlade ner på knäna och stannade direkt, busen. Därefter gick de bra faktiskt! Han gick ner naturligt i form även fast han bara hade grimma på sig och blev väldigt avslappnad. Även fastän han verkade uppskatta att bli longerad på fältet mer än i paddocken, så märkte man även hur mycket jobbigare han tyckte de var. Han blev svettig efter knappa 30 minuter på linan, och longerar jag i paddocken brukar han typ inte ens bli varm. Men - bra & viktigt med lite miljöombyte för hästarna ibland också! 
Bild ifrån ett svettigt pass i våras, riktigt sådär svettig blev han inte idag.. men nästan ;) 
Publicerat i Snobbens ridbok,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback