En plan kring Snobben.

Publicerat 2015-05-09 kl. 14:09:00 av Isabel Håkansson
Jag har en plan kring Snobben nu till sommaren och det är som jag tidigare sagt - att kunna starta honom. Det hade jag kunnat göra för ÅR sen om jag så kände för det. Men jag har aldrig känt mig riktigt redo eller sugen på att tävla alls överhuvudtaget, to be honest. Så jag har en 13 årig, fin och sparsamt tränad & tävlad C-ponny hemma på gården idag. Och det är jag så himla glad för ♥
 
Först & främst är planen att öka på Snobbens kondition och uttålighet. Han har en väldigt bra grund-kondition i sig själv, och kan med lätthet galopperas 5-6 kilometer utan att bli svettig, men hans power försvinner och tynar bort nånstans mellan dem där 5-6 kilometrarna, och så ska det inte vara. Jag vill kunna galoppera långt och länge med samma powerkänsla och fart genom hela tiden. Vi har varit där, haft ett vinteruppehåll, och ska nu tillbaka dit igen. 
 
Nånting annat som jobbas och slipas på mycket varenda dag är att få Snobben lösgjord i kroppen. Han är född i en stel kropp och behöver böjas igenom, ridas och röra på sig ofta & mycket för att kunna prestera bra och hålla kroppen fräsch och i trim. Allt vilar över mina axlar och jag försöker att lägga in minst 2-3 ridpass i veckan då jag ställer igenom honom och rider med all fokus på att få honom loss i kroppen. Det börjar hända saker nu och han börjar kännas på G, helt klart. Målet är att kunna rida honom på halvlånga tyglar och att han självmant ska gå ner i en bekväm form, arbeta och tugga på bettet. 
Nog för att han hade en väldigt stor gräsmage här, men han kändes mjuk och fin att rida det här passet. Nu är vi båda 2 år äldre, klokare och duktigare. I sommar ska vi sätta ribban för det bästa av oss själva under dessa tre åren ihop, punkt. 
 
En varierad träning med longering, ridning, promenader, tömkörning, uteritter, trimpass och vila kommer att vara vårt sätt att komma dit. En massa kärlek och ett bra samspel också såklart. Min finaste och bästa vän förtjänar bara det bästabästabästa. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Alicia

Härlig blogg! :)

2015-05-10 @ 07:47:36
URL: http://dressagelife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback