Nånting som är väldigt viktigt för mig.

Publicerat 2015-03-27 kl. 16:13:00 av Isabel Håkansson
En viktig sak för mig, för att jag ska tycka det är OKEJ att rida och träna sin häst är - bra hästhållning. Bort med allt onödigt som inte behövs, behöver inte din häst martingal? Sätt inte på den då, skippa det, låt hästen känna sig fri att höja huvudet en aning om den känner för det. Ja, jag har ridit med martingal på Snobben under vissa perioder då han har varit fullkomligt galen under uteritter eller hoppträningar. Men så fort jag känner att det inte har behövts så har jag inte använt den heller. 
 
Att kunna skritta ut barbacka på sin häst, låta den sno åt sig en kvist med granris och bara få skritta på i ett friskt tempo på långa tyglar eller skrota en dag i hagen med hästkompisarna, bli ryktad extra länge, låta hästen mötas av nedskurna äppelbitar som den har att smaska på när det är dags att gå in eller bara en mysig promenad med en alltför fluffig grimma och ett fleecetäcke, det är så lite, men ger ändå så mycket. Känslan, att ha ett band ihop med sin häst. Känslan att känna sig älskad, på riktigt. DEN känslan är oslagbar och mer värd än varenda guldmedalj och blågul rosett i hela, vida världen. 
För mig, så är hästar och ridning så mycket mer än bara en sport. Det är en livsstil, en passion i livet, en väg man väljer. Jag älskar hästar och ridning, det är en så stor del av mitt liv. Jag kan inte tänka mig ett liv utan hästar, det ÄR min passion, min livskraft, nåt jag brinner för enda ut i fingertopparna. Och just därför, eftersom jag älskar det så oändligt mycket, så är det aldrig nånting jag skulle missbruka. Jag skulle aldrig bara åka till stallet, sadla på Snobben och gå ut i paddocken, dra åt en snodd så att han kröker på nacken och galoppera 596 varv och leka att vi är mycket bättre än vad vi är. För att sedan gå in, ta av han all utrustning och slänga in honom i en box som nånannan mockat åt mig. ALDRIG. Det är att ta den snabba och enkla vägen. Men, är det verkligen rätta vägen frågar jag då? Är det att älska sin sport, eller är det att vilja se bra ut inför andra, en slags bekräftelse? Hm.
 
Hade jag velat ut och tävla höga klasser på en gång, så hade det aldrig slagit mig tanken att köpa Snobben. Han om någon är en häst man måste kämpa med, varenda dag. Varenda litet snedsteg syns direkt i ridningen, rider jag slarvigt en dag - då har man ett helvete dagen därpå. Det krävs 100% engegemang, tålamod och omsorg i mitt jobb kring honom. Och allt vi byggt upp, resan vi gjort, är och kommer förbli byggd på ren och skär kärlek och inget mer. Jag älskar hästar och ridning, på riktigt och från djupet av mitt hjärta. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Julia Axelsson

Du har så rätt, så rätt. Finns inga mer ord än de du sagt! <3

2015-03-28 @ 10:36:35
URL: http://julialinneaaxelsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback