Min åsikt ang. att betsla upp sin häst.

Publicerat 2015-03-03 kl. 20:51:36 av Isabel Håkansson
Okey, att betsla upp sin häst, rätt eller fel, varför eller varför inte? Man skulle kunna sitta & disskutera bett tills man ruttnar och tynar bort, typ. Folk har olika tankesätt och ser saker ur olika vinklar - och med det sagt så startar jag igång det här inlägget och tänkte berätta vad jag tycker om att betsla upp sin häst eller ponny. 
 
Jag har sett ekipage, om jag ska vara ärlig främst barn, men också vuxna människor som rider runt på sina hästar med allt ifrån pessoa och pelham med åtspända hak-kedjor och hårda händer. Dem gångerna, när jag sett med egna ögon hur hästarna kämpar och sliter för att kunna öppna munnen för att slippa undan all smärta från bettet och dem hårda händerna ger efter sig, men inte kunnat pågrund av dem alltför hårt spända nosgrimmorna, har jag bara velat samla alla skarpa bett i hela universum, lagt dem i en soptunna för att sedan elda upp hela tunnan. For real. Det är SÅNT som fått mig att strängt säga nej till alla bett som står under kategorin för att vara skarpare. 
 
Men ser man det däremot från en annan synvinkel, att man har en otroligt stark och springig häst som bara skiter fullständigt i om det ligger ett tredelat bett i munnen och ryttaren då är tvungen att dra hästen i munnen för att få stopp.. känns det snällare att byta upp sig mot ett något skarpare bett och på så sätt istället kunna rida med mjuka händer. Det tror jag skulle vara skonsammare i längden, faktiskt. Men nej, inga pessoa-bett. Dem går fetbort! 
Skräckbilder deluxe, men ändå. Ser ni någon lycka i hästen till väster, ser ni några busiga, livglada ögon? För det gör inte jag. Ser ni någon harmoni, något samspel? För det gör inte jag. Jag är ingen renodlad NH-människa, men allting går till en gräns. Man har ingen rätt att skada hästar, aldrig. Alla kan göra misstag, men när det kommer till vilka bett man använder så är det ett val man gör. Det är inget misstag, det är ett val. Kom ihåg. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Line

Bara en liten fråga, känns lite som att " om du rider med pessoa eller pelham så är du djurplågare" det finns väll lika många ryttare som kan rida med ett pessoa och pelham som funkar skit bra på sin häst eller ponny. Eller dom hästarna dom trivs jätte bra med bettet, har bland annat en sån i stallet jag skälv och min lider inte ett dugg av det. Fattar inte varför det är så mycket hat runt bettet? :(

2015-03-03 @ 21:52:25
Postat av: Ida

Såå bra skrivet!
Pessoabett går fett bort. Spelar ingen roll om man är mjuk i handen för det skadar endå. Har själv varit tvungen till att rida med pessoa ett antal gånger. Inte för att hästen var för jobbig utan mest för att personer i min omgivning tvingade mig.

2015-03-03 @ 23:12:04
URL: http://Idaawidell.blogg.se
Postat av: Anonym

Har sporrem under hakan på ett pessoa så det blir stadigare och inte bara viker sig, funkar jätte bra & som åvan min häst lider inte av det :)

2015-03-04 @ 07:45:22
Postat av: Flipp

Som du skriver så tycker jag det beror mycket på hur ryttaren rider. Det finns väldigt många som rider sina hästar med pelham, men endå rider med mjukare hand än dem som rider med vanligt tredaelat. Alltså så kan en "hårtdhänt" ryttare med tredelat bett lixom skada hästen mer än mjukhänt ryttare med starkt bett, typ :)

2015-03-04 @ 21:26:46
Postat av: Katarina

Jag hatar att behöva rida med hård hand så betslar gärna upp för t.ex. uteritter eller hoppning. Jaktstången är min favorit, svag hävstångseffekt och med kedja.

2015-03-05 @ 17:48:43
URL: http://saganomensaga.blogg.se/
Postat av: Silke

Håller med dig till en viss del. Det du skriver först är helt sant (för mig också iallafall) men skulle personligen ändra ditt stycke ovanför bilden.
Oavsett om man har en jättestark eller följsam häst tror jag att det inte spelar så stor roll. Självklart kommer hästen ha större chans att stanna i ett pessoa än i ett tredelat (som jag anser vara ett av de snällaste betten) eller hackamore eftersom denna häst troligtvis är en individ som lärt sig att stanna med ett starkt bett. Hade hästen som liten direkt blivit lärd att bli riden med ex. tredelat, hade den kunnat stanna på det.
Men bra skrivet och fin blogg!

2015-03-05 @ 18:14:03
URL: http://silkez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback