Är det feminism, hörni?

Publicerat 2015-06-03 kl. 16:00:00 av Isabel Håkansson
Feminism, vad är det och vad innebär det, egentligen? Det är ett brett och för vissa, även ett väldigt känsligt ämne. För MIG och som jag uppfattat feminismen så handlar det om att få kvinnor och män 100% jämnställda i samhället. Kvinnor ska ha samma lön som männen om man jobbar inom samma yrke, kvinnor ska få ligga med precis vem och hur många dem vill utan att bli kallade slampa och man vill bevisa att kvinnorna helt enkelt inte är födda & skapta för att stå i köket och laga mat eller bo i ettpar diskhandskar placerade vid diskbänken. Det är feminism för mig. Och jag skulle kalla mig själv för feminism alla dar i veckan, absolut. 
 
Nu för tiden är det inte alltför ovanligt att man ser ungdomar, ibland 13-14 åringar, som lägger upp bilder på sina bröst på nätet och kallar sig själva för feminister... Och då känner jag mest- wait, WHAT? Är feminism att små tjejer ska lägga upp bilder på sina bröst på nätet? Bilder som föralltid kommer att finnas kvar? Njaaae. Jag har förstått att man vill neutralisera brösten, och det kan jag förstå och hålla med om, men till en viss gräns. Nu är det ju nämligen så att tjejers bröst ÄR sexualiserade och det är så det är. Jag vet inte vart jag vill komma med det... men jag tycker att tjejer som trycker upp brösten i kameran eller i ansiktet på folk titt som tätt för att dem "är feminister" har tappat tråden litegrann. Eller, är feminism att tjejer ska visa upp sina bröst på nätet eller hur som helst? 
       
 
Känns inte feminismen lite spårad när kvinnor skiter i att raka sig, kastar av sig bh:n och tröjan och hatar allt vad killar och det motsatta könet innebär? Självklart finns det killar till svin - men det finns tjejer till svin också. Kämpar man för ett jämnställt samhälle så känns det väldigt dubbelmoraliskt att hata på killarna. Faktiskt. Kan ni inte skriva vad ni tycker, det skulle vara jätteroligt att få läsa! 
 
 
 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Josäfin Andersson

för mig är feminism jämställdehet & att tjejer ska ha samma människovärde som killar. Alltså vi ska ha rätten att raka oss - inte raka oss, gå topless - inte gå topless. Vad man än väljer så spelar det ingen roll. Samma lön för samma arbete, samma rätt att gå orädda på kvällarna och samma rätt att ligga eller inte ligga utan att det ska påpekas av någon! :)

2015-06-03 @ 20:32:53
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Dicken

Allt kring brösten handlar egentligen också om jämnställdhet. Att kvinnans nipple är sexualiserad men inte mannens. Feminister jobbar för jämnställdhet inom ALLT vad det gäller kön, även en sån sak som att kvinnan ska få visa sin nipple utan att sexualiseras. Är feminist till 100% (suprise) men aa, tycker också de går lite över gränsen när 14-åringar visar upp sina nipples på nätet osv. Allt annat är en självklarhet - lönesskillnaden, frågan i hur mycket en kvinna får ha sex, att kvinnan ska känna sig tvingad till rakning osv :))

2015-06-04 @ 20:05:16
Postat av: Michelle Petersson

Kan faktiskt förstå vad du menar. Din syn på vad feminism är stämmer övrräns med mig och då kan jag lätt kalla mig feminism. Men som du skriver att unga tjejer lägger ut bilder på sinabröst, asså nej, det är inte riktigt samma grej. Kan inte heller förstå varför det är så viktigt att de ska "neutraliseras" liksom, faktiskt så ser jag inte det viktiga i det, bara lite. Jag menar, det är ju kvinnornas sexualiserade kroppsdel och det är inget som bara går att sluta med eller ta bort. Så håller med dig. Feminismen är väldigt bra, men att balla ur totalt och göra allt tvärtemot bara för att - Det är inte riktigt grejen.

Kram! :D

2015-06-04 @ 22:06:15
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback