Får din häst styltor? TIPS!

Publicerat 2015-01-03 kl. 18:22:40 av Isabel Håkansson
Ooops, föll snön utan att ni hann sätta på hästarna sulor i skorna? Jag har lite tips till er som har hjälpt mig under åren, snön brukar nämligen alltid ha en tendens att falla iallafall 1 vecka innan jag hunnit utrusta mina hästar med sulor, haha. 
 
1. Olja inuti hovarna precis innan ni ska ut och rida. Pensla på vanlig hov-olja (mat-olja fungerar också) inuti hela hoven innan ni ska ut och rida, på så sätt fäster inte snön lika bra och har ni tur så kanske ni får rida ett pass utan att er häst/ponny får skyhöga styltor.. Nånting som fungerar ännu bättre än olja dock är hov-fett. 
 
2. Är ni ute och rider och er häst får styltor, skritta INTE. Det värsta man kan göra när man känner att hästens hovar är packade med hård snö är att skritta. Trava/galoppera och försök slå av styltorna istället, och jag vet - det kan låta riskabelt. Men det är ännu mer riskabelt att bara fortsätta skritta.. faktiskt. 
 
3. Klipp till ett plastlock. Jag har själv aldrig testat den här varianten då jag helt enkelt inte är så pass pysslig. Men jag har läst om flera stycken som klippt till simpla plastlock och satt i hästarnas hovar, och dem har tyckt att det fungerat bra. Försök att hitta platslock som är så böjbara som möjligt, det fungerar bäst. Glasslock t.ex.
 
4. Kör på standardvarianten och rid med en ihopfällbar hovkrats i fickan.. *host* skämtåsido. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Michelle Petersson

Vilka bra tips! :D Det ska jag helt klart ta del av :D
Kram

2015-01-03 @ 18:58:55
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/
Postat av: Lovisa Magnusson

Superbra tips :D

2015-01-04 @ 18:03:56
URL: http://lovisamagnusson.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback