En läsarfråga och ett känsligt ämne.

Publicerat 2015-01-19 kl. 14:10:00 av Isabel Håkansson
Sv. Hej Alma! Jag och Snobben ligger i princip samma längd som dig och din ponny, nästan på pricken faktiskt! Och hör & häpna, NEJ, jag känner mig inte för lång på Snobben. Jag och Snobben har absolut inte det problemet att han reagerar på min längd och inte kan balansera upp mig, utan snarare tvärtom är det nu på senare tider som jag har kunnat börja rida honom ordentligt. Han behöver en ryttare som kan komma åt honom i sidorna, och när jag inte gjorde det (när jag köpte honom t.ex) så körde han med mig.. och det gör han än idag vissa dagar ;) Snobben går som allra bäst med vuxna människor som kommer runt honom ordentligt och som är på gränsen till vad som är "för långt" för allmänheten, han fungerar så.
 
Snobben är grov i typen, har en rätt bred rygg och är viktbärande. Hade Snobben varit nätt i typen, eller som du skriver "kompakt", så hade det varit en helt annan sak.. Och jo, då hade jag nog sett för lång ut på honom. Men vet ni? Jag är så trött på den alltför uttjatade meningen "hon/han/jag/dem/ är för långa på sina ponnysar". Jag säger RID, så länge du känner att det inte stör dig i din ridning och din ponny inte känner obehag eller obalans. Frågar ni mig så är ingen för lång förrän man själv känner sig för lång, end of the story.
 
Förut blev jag jätteledsen och nästan lite arg när folk frågade saker kring Snobben och mig gällande min och hans längd. Jag tog illa vid mig och red gärna med så korta stigläder som möjligt, vilket jag trodde skulle få mig att se mindre ut på honom. Enligt vissa kanske jag ser åt skogen för stor ut på Snobben, men i mina ögon är han helt perfekt för mig. Alma, gör vad som känns bäst för dig. Jag vet hur det känns att folk frågar, disskutera ihop med dina föräldrar och känn efter ordentligt innan du fattar ett beslut. ♥
Skulle jag vilja, så skulle jag kunnat skaffa storhäst, D-ponny eller vilken annan häst som helst. Men ändå valde jag Snobben. Och just därför, så skulle några centimeter hit & dit aldrig vara avgörande för mig. ALDRIG.
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Tuva Björnwall

jättebra skrivet, jag tycker inte att du ser för lång ut! :)

2015-01-19 @ 19:29:49
URL: http://fattagaloppen.blogspot.se
Postat av: Emilia

Du ser inte lång ut och detsutom så är du grym på att rida. <3

2015-01-19 @ 19:37:14
URL: http://emiliaa.blogg.se
Postat av: Alma

Tack för svaret<3

Svar: Så lite så ❤️
isabelhakansson.blogg.se

2015-01-19 @ 20:18:51
Postat av: Marica

Det är skillnad på att vara lång och ha långa ben, Patrik kittel rider storhäst har har lååååånga ben men han är inte för lång för hästen han har bara långa ben. Det är en sak att vara lång med överkropp, ben och allt tillsammans och skapar obalans för hästen :)

2015-01-20 @ 12:00:42
URL: http://maricalindbeerg.blogg.se
Postat av: Lydia

Jag tror att man känner när man är för lång, det ska ingen annan kompis eller något säga till dig :)

2015-01-20 @ 22:31:47
URL: http://lydiaathieme.blogg.se
Postat av: Lovisa Magnusson

Så otroligt bra skrivit, du satte ett klockrent svar! Jag har ofta fått höra "du är för lång för att rida b-ponny", "är inte du alldeles för lång för att rida b-ponny?" osv. Men oftast är det av folk som inte sett mig eller inte sett mig rida. Hur kan man då veta egentligen? Men folk förväntar sig att man är för lång för en viss kategori när man är så och så lång. För mig är vikten det viktigaste, så länge man inte är för tung eller känner att hästen tycker det blir jobbigt, så tycker jag det är okej.

Jag är otroligt kort och väldigt lätt. När jag och Tobbe red dressyr behövde han också en ryttare som kunde hålla om och som tydligt kunde visa exakt vad man ville. Tobbe var ingen läromästare i dressyr och trots att han är otroligt snäll, så krävde han ändå sin ryttare för att kunna arbeta rätt.

På grund av en kotledsinflammation som uppstod i hagen för några år sedan så valde jag att på våren 2014 lägga tävlingar och träningar på hyllan. Så just nu rider jag bara ut, tränar frihetsdressyr och trickträning. Och yes - jag vet att jag är något lång, men jag blir inte obalanserad och jag är absolut inte för tung. Han tycker det är jättekul att ridas och är verkligen ingen häst som bara vill stå i hagen för att ryttaren har något för långa ben.

Kram

2015-01-21 @ 07:52:29
URL: http://lovisamagnusson.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback