"Du ser ut som ett skelett".

Publicerat 2015-02-26 kl. 17:27:48 av Isabel Håkansson
Ännu en gång, så loggar jag in här och skrivet ett inlägg i farten när jag är arg. Ledsen. Sårad. Men mest arg, förbannad. Det är inte bara en gång jag hört under min uppväxt att jag ser ut som ett "skelett", inte tio gånger, utan fler gånger än så. Jag har mått dåligt, jag har stått och kollat in i spegeln, undrat vad fan det är för fel på mig. Varför inte jag har lika stora bröst som "alla andra", varför jag har tight-gap och smala ben. Men jag är så jäääkla trött på det nu. Sen när fick andra personer rätt till att säga vad dem vill om min kropp? Sen när gav jag dem rätten att få uttrycka sig om MIG? ALDRIG. 
 
Skulle en överviktig person, och en underviktig person få varsinn nedlåtande kommentar. "Fet" och "skelett", vem tror ni hade uppmärksammats där efter? Jo, det överviktiga personen. Det är tabulagt att kalla någon för fet, tjock eller överviktig, men inte alls lika farligt eller tabulagt att kalla någon för ett skelett, anorexiabarn eller pinne? What's the different? Snälla, förklara det för mig. För tro mig, det gör alltid lika ont att få höra om hur platt man är eller vilket skelett man ser ut som. Det skär i hjärtat, gör ont. 
 
Det spelar ingen roll hur mycket mat jag äter eller om jag skulle äta på Mc-Donalds varenda dag, jag skulle inte gå upp speciellt mycket i vikt iallafall. Jag äter mycket och ofta, onyttigt och rör mig inte speciellt mycket om man räknar bort att jag rider och är i stallet. Det är såhär jag ser ut och troligtvis alltid kommer att göra. Jag tycker det är jättefint med kurvor och något grövre ben, men så kommer jag aldrig att se ut hur mycket jag än anstränger mig. Tyvärr. 
 
Det är inte okej att kolla snett på någon för att den är något smalare eller något större än "alla andra". Så länge man har en fin insida så ska utsidan inte spela någon roll, eller har jag fel? Tänk inte bara en, utan två gånger innan ni häver ur er nånting. Ord väger ingenting, men betyder ändå mer än allt annat. Kom ihåg det. 
"I act like I don't care, but deep inside, it hurts."
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Julia Axelsson

Du är perfekt precis som du är, varken för smal eller för tjock. Du är Isabel, perfekta Isabel. Låt aldrig någon ändra på det vännen!

2015-02-26 @ 17:49:47
URL: http://julialinneaaxelsson.blogg.se
Postat av: Sandra lindgren

Du veta att du är fin Isabel! Jag tycker du är perfekt som du är! :)

2015-02-26 @ 19:39:34
Postat av: Emmie

så himla bra skrivet Isabel. Du är grymt fin och stark så ta inte åt dig utav skit, hur svårt det än är. Massa kramar till dig <3

2015-02-26 @ 19:41:40
URL: http://strandiiii.blogg.se
Postat av: Lovisa Magnusson

Så himla klokt skrivet! Jag känner samma sak och har länge varit underviktig. Vissa säger till mig "har du anorexia eller?" "varför är du helt platt?" "Meen guud va smal du är!". Däremot undrar jag, vad händer om vi skulle vända på det och säga till de andra "varför är du så överviktig?" "hur kan du vara så kraftig osv?". Om vi skulle säga så skulle det anses vara kränkande, vi skulle direkt rankas som mobbare och folk skulle antagligen slänga blickar. Men vem faan slänger blickar när jag blir kallad för "bara ben och skinn", "för smal osv"?
Med detta menar jag inte att det är okej att säga att folk är "kraftiga", inte alls. Däremot undrar jag vad de är för skillnad på att säga till någon att den är kraftig eller att den är smal? Båda handlar om vikt, båda om utseende. Men ändå anses det ena vara okej..

Jag har också varit i det stadiet som du beskriver - stått framför spegeln och tryckt ner mig själv. Men nu försöker jag så gott som det går att skaka av mig folks kommentarer. Jag trivs med min längd och vikt, och har istället försökt hittat fördelar med just mig.

Jag hoppas att du kollar dig i spegeln imorgon och tänker "faan va bra jag är och vilket pang-inlägg jag skrev igår!", för det gjorde du verkligen! Stor inspirationskälla är du Isabel! GRYM! <3

2015-02-26 @ 20:04:11
URL: http://lovisamagnusson.horseworld.se/
Postat av: Emilia

Du ska veta att du är förjävla fin. Min förebild och alla som säger att du och andra ser ut som skelett är verkligen inkompetenta. Idioter växer på träd och tyvärr är den sista idioten inte född än.. Stå på dig.<3

2015-02-26 @ 20:22:15
URL: http://Emiliaa.blogg.se
Postat av: Anna

Så bra skrivit!!!! Väldigt många kloka ord. Du är jätte vacker. Jag vet hur det känns, har fått höra samma sak. När jag var liten fick jag höra att jag var tjock. När jag blev tonåring och en bra bit upp i vuxen ålder har jag fått höra att jag ser ut som ett vandrande skelett att jag kan gömma mig bakom en tråd osv. Det är inte okej med elaka kommentarer, man mår inte bra av det. Stå på dig, du är en förebild

2015-02-26 @ 20:41:18
URL: http://heltenklaanna.blogg.se
Postat av: Maja

Så bra skrivet. Det är så bra att du säger det och pratar om det. Har en vän som blivit utsatt för samma sak. Han fick jämt höra om hur smal han var och han mådde skit utav det. Otroligt svårt att ställa sig i någon annans skor och verkligen känna det men förstår ändå vilken pest det måste vara att höra det. Har med hört kommentarer om hur jag ser ut och hur jag borde se ut. När andra kommenterar ens kropp på någon typ utav nedlåtenhet är ett helvete. Gäller i och för sig hela en själv.
Du är extremt fin. Verkligen. Jag är extremt avundsjuk på dig tbh haha!

Grejen är väl att det aldrig kommer spela någon roll om man är smal eller kurvig. Någon kommer alltid hitta någonting de kan kommentera på. Sådana människor kan faktiskt bara fara åt helvete.
Du är fett grym, faktiskt en bloggare som känns verklig och otroligt stark. Keep it up! Du är fantastisk! :) <3

2015-02-26 @ 22:39:38
Postat av: Märta

Du e finast <3

2015-02-27 @ 09:24:23
Postat av: Cornelia

Riktigt bra skrivet Isabel! Jag får höra samma sak ofta, även fast det inte märks på utsidan så är det jobbigt att höra det av alla och ofta. Du är grym och dina inlägg är så inspererande! :9 <3

2015-02-28 @ 10:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback