Bett-djungeln

Publicerat 2015-02-08 kl. 12:00:00 av Isabel Håkansson
Bett-djungeln är tuff, alltså. Jag har under hela min och Snobbens tid ihop ridit honom på ett rakt gummibett med fasta ringar, jag skulle så gärna vilja testa nåt nytt! Kanske ett bett jag har när jag hoppar och Snobben blir stark med mig? Ibland krävs det att jag tar upp såna dragkamper med Snobben när han rusar med mig innan hindrerna och det känns onödigt. Sure, jag uppskattar VERKLIGEN att han är pigg och tycker hoppning är roligt, men jag uppskattar desto mindre när det går till överdrift och att dra honom i munnen. 
Vilket bett rider NI på och varför? Nåt ni kan tipsa mig om? OBS, pessoa och pelham bett är ingenting jag förespråkar, så det är ingen mening att tipsa mig om något sånt bett. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Divorce your horse

Bett är verkligen en djungel. Själv så rider jag främst på antingen tredelat eller på mjukt gummibett. Håller med dig om att pessoa och pelham inte är någon favorit. Ett lite skarpare bett som jag gillar är detta: http://www.aleridsport.se/nathe-bett/1052-rnf-flippan-bett-hel-stang-nathe.html dock saftigt pris på det.

2015-02-08 @ 12:55:46
URL: http://divorceyourhorse.se
Postat av: Emma

Jag skulle prova att byta till ett vanligt metallbett vid hoppning, tredelat eller rakt.
Dock känns det som att problemet ligger mer i det att han helt enkelt inte lyssnar på dina hjälper.
Ett tips är att träna mycket övergångar och halter. Ställ ut koner på varierande avstånd och kräv att han ska göra halt/byta gångart precis vid konen, ingen annanstans, och sen gå framåt med energi. Sen kan du prova lägga till bommar/låga hinder. Du ska kunna göra halt nått galoppsprång innan hindret och han ska stå still och vänta på att du ber honom att gå framåt.
Sen ska man självklart låt honom få gå på lite ibland med, så man inte tappar framåtandan :).

2015-02-08 @ 13:14:50
Postat av: Maja

Tycker det är toppen att variera! Min c-ponny red jag till en början endast på tredelat. När jag sedan insåg att det inte riktigt funkade testade jag att rida honom på hack och han blev en helt ny häst. :)
red honom även i rakt ibland. Men hacket var definitivt en favorit, både för mig och honom.
Det bästa du kan göra är att testa, om du har kompisar eller om någon i stallet har hästar med samma storlek som snobben skulle du ju kanske få prova att få rida ett par gånger på deras bett? Så gjorde jag, känns ju lite drygt att investera på ett bett som sedan visar sig vara helt fel för er två!

2015-02-08 @ 13:50:11
Postat av: Ebba Carlström - allafyrahovar.blogg.se

Hej!
Jag rider med vanligt tredelat tränset och gummiklätt-babypelham.Hästen jag rider är en stark fjording.
Något jag jag rekommendera är baucher-bett.Jag ska prova de på henne nu och alla har sagt att deras höstar funkar bra på de ochvjag har ridit andra höstar på de bettet och de gör underverk.
Så prova de :)

2015-02-08 @ 15:16:34
URL: http://allafyrahovar.blogg.se
Postat av: Anonym

Stoppar inget bett i munnen på min häst, rider i typ repgrimma/ indianhack, finns inget min snygging lyssnar på bättre än än de, jag rider dock ganska enkelt, lite western stil

2015-02-08 @ 15:22:20
Postat av: Lydia

har pelham i hoppningen på min ponny, rekommenderar stark det! Jag skulle aldrig rida min häst på ett pessoa då det knäcker nacken på hästarna och får dom att gå i helt fel form :)

2015-02-08 @ 16:06:45
URL: http://lydiaathieme.blogg.se
Postat av: Josäfin Andersson

Har också en häst där jag uppskattar att han är pigg men på senaste tiden har det gått till lite överdrift. Jag rider annars utan bett helt (utan träns eller nått på huvudet alls för den delen) men på just uteritter föredrar jag att rida på hackamore. För att det är det skarpaste bettlösa jag kan hitta. Jag behöver inte använda det ofta men vet också att jag har en "livlina". Är dock nogrann med att aldrig dra i båda tyglarna samtidigt för nosryggen och nackens skull. Eftersom att jag rider honom med tryck så svarar han bättre på det, dock föredrar jag vanligt bettlöst, kanske mestadels för att jag då om han drar iväg kan dra till i tyglarna utan att vara rädd att rycka honom i munnen :) Hoppas du hittar något som passar!

2015-02-08 @ 19:23:41
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback