Mina tankar ang rakning detta året..

Publicerat 2015-12-20 kl. 15:10:00 av Isabel Håkansson
Jag har varit inställd på att vi ska raka Snobben hela tiden, fram tills nu princip. Han går ju på lösdrift som ni säkert redan vet, och JA, jag kan absolut börja ta in honom. Det är inte där problemet ligger. Hade vi haft snö så att vi kunde vara ute och pulsa, galoppera och rida på som vanligt hade mitt svar varit enkelt: vi klipper honom. Men hittills har det enbart varit fruset utan någon snö, och våra ridpass har bestått av att smyga fram på benhårda ridvägar, träna halter och sidvärsrörelser. I skritt. Känner liksom inte att det är värt att raka Snobben då. 
 
Det är en process i sig att kunna klippa honom. Vi behöver få utskrift om lugnande av en veterinär, samt att det måste finnas minst 2 hästkunniga vuxna till hands när det väl är dags att raka. Snobben är livrädd för klippmaskinen, bokstavera och ta in l-i-v-r-ä-d-d. Om man kopplar in en klippmaskin och slår på den, så blåser Snobben upp sig och blir plötsligt dubbelt så stor. Han spärrar upp ögonen och bara stirrar på klippmaskinen, och näsborrarna blir stora som två fotbollar. Typ. Går man sedan emot honom med klippmaskinen, så är det kört. Aldrig mött någon som är så otroligt rädd för klippmaskiner, eller apparater som vibrerar överhuvudtaget.
 
Jag älskar Snobben, och vill inte utsätta honom för den rädslan eller paniken nånsin. Så, att raka "bara för att" är något som aldrig kommer att kunna vara relevant när man har en häst som Snobben. Förstår ni min situation? Vad tycker ni? 
Snobben förra året då vi hade snö och vi trimmade mycket ute på snötäcka fält samt att jag gick i grundskolan som låg 3 minuter ifrån mig och vi hade tid att åka in till ridhus om veckorna. Saknar så otroligt mycket.. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Julia Axelsson

Så galet klok är du, Isabel!
Sv: Tack, visst var den! :D Jo, absolut kan jag det!
Kramis <3

2015-12-20 @ 16:19:47
URL: http://nouw.com/juliaaxelsson
Postat av: Cicci

Tänkte du fortsätta med hästar när snobben är såld?

2015-12-20 @ 16:58:22
Postat av: Tuva Björnwall

Låter väldigt klokt tycker jag :D

2015-12-20 @ 18:25:03
URL: http://nouw.com/fattagaloppen
Postat av: Molly Bergh

Nä, det känns ju inte som att det är någon idé att utsätta honom för klippning med tanke på allt du skrev ovan. Då är det snällare att låta det vara tycker jag :)

Du har väl inte missat tävlingen som pågår på min blogg just nu? Det är en utlottning av ett presentkort från Hästia på hela 1.000 kronor. Bästa julklappen ju! Var gärna med om du har lust - http://www.mollybergh.se/utlottning-av-presentkort-vart-1000kr-21865686

2015-12-20 @ 20:14:26
URL: http://www.mollybergh.se
Postat av: Malva

Hans storlek går från C-ponny t maxad D på 3 sek, minns exakt hur de var.. stackaren. ALDRIG varit med om en häst som är så rädd, men finns det ingen mening i att raka han kan man ju lika gärna låta bli!
Pussa på prinsen från mig, saknar han otroligt! <3

2015-12-20 @ 21:15:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback