Ut & galoppera - en alldeles för underskattad träning.

Publicerat 2015-04-27 kl. 12:09:00 av Isabel Håkansson
Nånting som är väldigt underskattat men som jag vet är en viktig bit i hästens träning - galoppträning. Inget avancerat, bara ut och galoppera på, stå i fältsits och låt hästen galoppera med huvudet vart den känner för att ha det. GALOPPERA. Det stärker mycket och det ÄR viktigt om din häst ska klara av att hoppa en bana på 13 hinder eller rida ett dressyrprogram och ha lika bra grundgalopp och styrka genom hela banan eller programmet. 
 
Något jag brukar försöka göra en gång i veckan är att bara sätta på Snobben basically utrustning, ett par benskydd fram, sadel och träns, rida till ett långt rakspår eller en runda där underlaget inte är för tugnt och bara galoppera. Lägga traven åt sidan och galoppera 7 minuter, skritta 2 minuter, galoppera 7 minuter, skritta 2 minuter, galoppera 7 minuter etc. Självklart skritta fram & av ordentligt. Det är både roligt för häst och ryttare, och dessutom är det otroligt bra för hästens uttålighet och kondition. Konditionen är en viktig del i hästens träning, punkt. 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: mandastillnert.se

Intervall träning är bra för alla hästar (y) Vi jobbar mkt med de med våra (:

2015-04-27 @ 21:49:45
URL: http://www.mandastillnert.se
Postat av: Stina

Älskar intervaller! Jag gjorde det på uteritter ett par gånger, men nu vill han inte rida ut längre pga det...... Hahah! Inte den vägen jag alltid intervallar på, alla andra ridvägar går bra. Så nu kör vi på galoppspåret och håller oss till lugna uteritter så vi håller sams o han ska tycka det är kul med uteritter. Så jävla bortskämd att jag blir mörkrädd... :):)

2015-04-28 @ 07:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback