Rakar ni era hästar?

Publicerat 2014-09-11 kl. 12:07:00 av Isabel Håkansson
Töntigt nog så har jag läst runt på bloggar och funnit riktiga debatter om det är rätt eller fel när det kommer till rakning av hästarna under vinter halvåret. Antingen är det elakt att INTE raka hästen eller så är det elakt ATT raka hästen.. vart ligger logiken där, egentligen? Visst, det är klart att man som ägare till en häst får ett specifikt ansvar när/om man tar beslutet att raka sin häst, det är inte naturligt för en häst att bli rakad, så man får se till att täcka på den varmt. Gör man det så ser jag absolut inget fel i det, med betoning på absolut inte.
 
Om ni ska raka er häst, se till att utöka ert täckesförråd med tjocka & bra utetäcken (helst med hals) och tjocka stalltäcken.
 
Ska man hålla igång sin häst under vintern, träna och kanske t.om tävla så tycker jag nästan att rakning av sin häst är en självklarhet. Okej, nog snackat om det. Nu har jag fått skriva mitt om dissektionen och kan gå vidare, hehe. Det här året så skulle jag vilja hålla igång Snobben så att han är fin till våren sen och vi kan komma direkt ut på tävlingsbanorna (om allt går som planerat). Snobben sätter inte jättemycket päls, men ändå skulle jag vilja raka honom, mestandels för att han ska slippa bli så trött fort med vinterpälsen på.
 
Vilken sorts kroppsklippning anser ni är bäst och varför? Halvklippning, helklippning, filtklippning etc?
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Matilda

Halvklippning tycker jag personligen, de har kvar pälsen på hela ryggen och länden vilket gör att de håller värmen bättre på de känsligaste delarna och därför blir det inte lika stela. Sen behövs det ännu mer täcke om man helklipper så jag föredrar halvklippning :) Det brukar även räcka med att halvklippa för att slippa att de blir supersvettiga.

2014-09-11 @ 13:51:13
Postat av: Magdalena

Halvklippning tycker jag är bra! I helgen så fick jag chansen att raka för första gången på min ridskola där jag rider och jag rakade min favoritponny, med just halvklippning.

Tycker den klippningen är bra och hon är ett russ med mycket och tjock päls så för henne var det bara skönt att få bort en del av pälsen!Så jag tycker inte att det är fel att raka hästen, bara skönt för dem om de svettas mycket under ridpassen m.m. Men såklart att man backar upp det med gosia och tjocka täcken! ;)

Halvklippningen är ju också riktigt bra för de flesta hästarna svettas ju mycket där vid halsen/frambenen. Och jag ser inte det jättenödvändigt att klippa helklippning om 1. Hästen inte har så tjock päls och 2. om kanske inte hästen hålls igång supermycket, intensiva pass osv. flera dagar i veckan.

Oj, vilken lång kommentar. Men ja, mina tankar om detta hah :)

Svar: Roligt med långa kommentarer & lite feedback ju!
isabelhakansson.blogg.se

2014-09-11 @ 17:19:26
URL: http://Magdalenalovisa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback