För en välskött svans

Publicerat 2014-09-28 kl. 12:07:00 av Isabel Håkansson
Steg 1: Blöt igenom hela svansen och ha i nåt bra hästschampo. Jag själv använder mig av K9 Horse's schampo med aloevera, som luktar sjukt fräscht! Nästan så att jag skulle kunna använda den själv, hehe.. Hur som helst, kramar in schampot i hela svansen (undviker svansroten, den blir sjukt torr om man schamponerar in den) och sköljer sedan ur ordentligt. 
Steg 2: Har en klick hårinpackning som jag kramar in i svanstopparna, och låter den sen sitta i och verka i ca 2-3 minuter? Medans jag gör det brukar jag passa på att kyla benen på S medans jag ändå står i dusch-spilltan, benen kan aldrig kylas för mycket liksom. När 2-3 minuter har gått så sköljer jag ur, ordentligt. 
Steg 3: Kammar igenom svansen, börjar med topparna och kammar sedan uppåt stegvis för att på så sätt slita på svansen så lite som möjligt. När svansen är kammad så har jag som mål att kunna dra igenom mina fingrar utan ett enda stopp, annars är den inte färdig. Som avslut gör jag en inbakad fläta i hela svansen, då blir den lagomt fluffig & fin dagen efter. 3 enkla steg, och svansen är SÅ fin efteråt.
 
Har ni några bra tips? Jag läste runt på hästforum och hittade allt ifrån att man kunde ha jordgubbssylt i hästens svans till att man kunde smörja in svanstopparna med ketchup..? 
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback