En kvällsfundering till er!

Publicerat 2014-09-04 kl. 21:15:28 av Isabel Håkansson
Vad använder ni för bett & VARFÖR? Använder ni ett skarpt bett för att hästen är stark/het, eller använder ni ett milt bett för att ni anser att det inte är mer än rätt emot hästen? Det finns SÅ sjukt mycket åsikter inom denna sport - ridgrenen. Det måste vara en utav sakerna som gör vår sport speciell, egentligen.
 
Men tillbaka till frågan - vad rider ni på för bett och varför somsagt?
På bilderna har vi: Pessoabett, ett vanligt tränsbett, novabett, hackamore och ett stångbett.
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Om bettet är skarpt eller inte, de är upp till ryttarens känsla och händer ;)

Svar: Men om man sätter ett tredelat bett vs ett pessoabett i en hästs mun och ryttaren är precis lika mjuk i handen på tredelade bettet som med pessoabettet så är ju fortfarande pessoabettet betydligt skarpare och det är vetenskapligt bevisat :)
isabelhakansson.blogg.se

2014-09-04 @ 21:30:13
Postat av: felicia lagerkvist

Jag använder helt bettlöst micklemträns på min ena och just nu hackamore på den andra, tanken är att kunna rida bettlöst micklem på båda :) Desto mildare det kan bli desto bättre är det:) Kolla gärna in min blogg, www.eqous.blogg.se!

ha en fortsatt bra kväll! kram

Svar: Absolut! :) desamma du, kram på dig!
isabelhakansson.blogg.se

2014-09-04 @ 22:51:05
URL: http://www.eqous.blogg.se
Postat av: Elin

Rider på ett tredelat apple mouth bett. Har provat andra bett men är det hon funkar absolut bäst på! Blir även bettlöst ibland när det passar fuxstoet ;)

2014-09-05 @ 07:33:44
URL: http://nilssonwallden.blogg.se
Postat av: amanda

På min ena medryttarhäst använder jag tvådelat, hon är väldigt snäll och inte alls stark, brukar även rida i bara grimma på henne då hon mest lyssnar på kroppsspråket, sen är hon 24 år och vill just nu bara leva livet så vi har så lite onödig utrustning på henne som möjligt!

På min andra medryttarhäst använder vi bara hackamore då hon inte funkar överhuvudtaget på bett, hon slänger bara med huvudet upp och ner, ägaren har kollat upp henne men det verkar inte som att hon har ont i munnen, troligen har hon väl varit med om någon hemsk upplevelse när hon var yngre eller så är det en fix idé. Hon trivs dock väldigt bra på hackamore så det känns skönt! :)

2014-09-05 @ 08:37:26
URL: http://coloza.blogg.se
Postat av: Jonna

Jag rider med en hackamore för det funkar bäst!


Svar: För mig med :)
isabelhakansson.blogg.se

2014-09-05 @ 13:26:27
Postat av: Amanda Nordström

Vet inte hur många olika endast tränsbett jag invisterat i till Sunshine haha.. Inte hittat det perfekta än! Men rider endast med tredelade bett, då de tvådelade åker upp i gommen och känns lite skarpare. Använder just nu ett helt vanligt tredelat, och växlar ibland till ett ploppbett. Ibland vid hoppning åker pelham på, dock är det lite för tjockt och skänklarna känns för långa så ska köpa ett med kortare skänklar som är lite tunnare.

2014-09-05 @ 16:43:26
URL: http://nordstromamanda.blogg.se
Postat av: Klara Forsström

Grimma eller sidepull :)

2014-09-07 @ 08:37:26
URL: http://skogsmullen.horseworld.se
Postat av: Evelyn

Jag rider med hackamore då min pålla verkar gilla det bäst utav alla vi testat :))

Fin blogg förresten, kika gärna in på min<3

2014-09-08 @ 16:19:52
URL: http://evelynkihl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback