Att på ett bra sätt rida fram sin häst?

Publicerat 2014-09-01 kl. 14:34:00 av Isabel Håkansson
Det är så svårt det här med hästar, alltså. Ibland önskar man att hästarna kunde prata och berätta för oss vad som EGENTLIGEN är rätt och vad som var fel liksom. En sak som det varit rätt stor debatt om en gång i tiden är ju det här med hur länge man ska skritta fram sin häst och hur man på bästa sätt rider fram den. För mig ser det princip likadant ut varjedag.
 
Jag börjar alltid med att skritta Snobben på långa tyglar i 10-15 minuter innan jag gör nånting annat. På vintern när det är kallt ute så är det extra viktigt att man skrittar fram ordentligt så hästen är varm och blodcirkulationen är igång innan man börjar jobba. So yes, det är hur mina pass startar varje dag.
 
Efter att jag skrittat 10-15 minuter så brukar jag korta upp tyglarna något och försöka känna igenom Snobben i skritten. Hur är han idag? Är han stel? Är han koncentrerad på arbete? Går han att ställa lika mycket åt båda hållen? Etc. När jag skrittjobbat honom i några minuter så brukar jag oftast kunna dra en slutsatts och därefter veta vad jag ska jobba vidare med under ridpassets gång.
 
När jag travar fram så brukar jag ofta göra det på halvlånga tyglar/lång låg form. Göra stooora volter med inåtställning & ställa honom lite utåt på långsidorna. Därefter galopperar jag några varv runt på fyrkanten i lätt sits och i låg form, ser till att ha en BRA grundgalopp så att bakbenen aktiveras ordentligt. När Snobben är uppvärmd så brukar jag ge honom en kort skrittpaus innan vi sätter igång och jobbar ordentligt.
Hur rider ni fram eran häst och varför gör ni som ni gör? Ge jättegärna tips på bra övningar man kan göra i början på ett pass och vad det ger för effekter isånnafall, det är alltid kul!
Förresten, ser ni hur otroligt dålig min hand-position är? Tummarna ska vinklas upåt och händerna höjas och fram en aning, jag blir gaaaalen! Jag har verkligen haft sjukt fula ovanor inom min ridning genom tiderna.. B.la vinklade jag ut mina fötter i galoppen förut, SHIT vad jag har fått träna på det alltså.. Nu ska händerna sättas på plats och sen så.. ;)
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: sofia

Jag gör som du och skrittar först fram ganska länge och sedan skrittar jag på kort tygel. Flyttar lite för skänkeln och gör lite bakdelsvändningar, dock inte så "tighta" i början av passet men hästen ska ändå trampa på och flytta runt.
Sedan i traven rider jag mycket volter, byter varv ofta samt svagare öppnor och skänkelvikningar.
Travar ganska länge innan jag galopperar då jag upplever att min häst tappar fokus efter galoppen.
Men när jag börjar galoppera rider jag på stora volter, ökar lite på långsidorna och liknande.
Går sedan tillbaka och jobbar traven igen för att få tillbaka fokus på arbetet! :)
Det är ju så olika från häst till häst och även vad som passar än själv som ryttare. Men detta passar mig och min häst rätt bra! :)

2014-09-01 @ 18:40:33
URL: http://sofialindstrom.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback