Reactions, reactions..

Publicerat 2014-11-11 kl. 16:41:29 av Isabel Håkansson
Oj, vilka reaktioner som väcktes när jag skrev om bett som SNOBBEN, min häst, aldrig kommer få ha i munnen. För jag sitter ju och rider med ett bett som lätt kan bryta nosryggen på en häst och är så modig som riskerar det, eller..? URSÄKTA? Hur lätt är det egentligen att bryta nosryggen på en häst genom att rida på ett hackamore, det är inte så att nosryggen går av om man skulle krama i tyglarna, utan snarare om man rycker och sliter med all sin kraft - och kanske lite mer ändå.
 
Jag vet, man ska inte lyfta nedlåtande kommentarer.. MEN jag blir så provocerad. Pessoabett ÄR, no matter what you guys say, ett hemskt bett i mina ögon. Googla på bettet, ta reda på fakta och kom tillbaka sen. Jag har ridit starka hästar och äger en stark häst själv, frågor på det? Ni är så välkomna att kommentera.
 
NU gräver jag ner den här disskutionen och drar till stallet, mer utförliga svar om gagbettet som det var ettpar som frågade om "varför det var så hemskt", kommer så fort jag är klar i stallet och har ridit Snobben. Haft en bra dag förresten? Hoppas det.
Jag rider min starka häst på ett vanligt rakt gummibett och hackamore. Och gissa vad? Snobben har aldrig haft så gott som ett litet sår i mungipan ELLER brutit sin nosrygg, hm ;)
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Nicole

Låt folk ha sina åsikter lika mycket som folk bör respektera dina. Tex, du kommenterade min blogg (absolut inte elakt eller kaxigt) å jag tar ju inte illa upp. Det är allt för få människor som respekterar andras åsikter, tror inte n sekund att din häst lider av att ridas på hack (även om det faktiskt är klassat som ett väldigt skarpt bett)' och jag tror inte en gäst lider speciellt mycket av vanliga bett och inte heller pessoa. Som jag skrev i mitt inlägg så är det handen som har inverkan på bettet, är man lätt i handen så gör inget bett ont (ja förutom skräckexpemplar med taggar och väger flera kg). Ett 2 delat kan vara lika skadligt som tex ett hackamore i fel ryttares händer. Det är detta inte många verkar inse :(

Svar: Väldigt sann och bra kommentar! Det är inte de att jag inte respekterar andras åsikter för det gör jag, verkligen! MEN när man lägger ord i munnen på mig och säger att jag "uppenbarligen aldrig ridit en stark häst" eller att jag tar såna risker på Snobben så får det mig att ta illa upp = dem förlorar respekten i mina ögon. Är det nånting jag inte tål så är det människor som talar FÖR MIG och FÖR MIN häst, liksom.
Självklart kan världens snällaste bett göra ett dåligt avtryck och skada hästen om ryttaren som rider med bettet har en aggressiv hand, ABSOLUT. Jag menade inte i mitt inlägg att smutskasta eller dumförklara ryttare som rider med betten JAG själv aldrig skulle rida med, utan mer bara sätta en stämpel att "dem här betten är för mycket för mig och hemska ur min synvinkel".
isabelhakansson.blogg.se

2014-11-11 @ 16:51:34
URL: http://www.eu-riders.se
Postat av: Nikki

Jag förstod ditt inlägg och jag förstod inlägget innand är du skreva TT du inte ville stoppa något sånt i snobbens mun (och jag förstår dig för just de bettet, förutom gagbettet har jag också reagerat på). Jag tycker att generellt så är det väldigt dåligt med respekt i vår värld, dvs hästsporten. Och ska jag vara 110% ärlig så är det så i typ bara Sverige. Jag önskar att jag kunde ändra de på något sätt, men tror de e lönlöst. Men jagt röster dig atts u självklart blir vresig när folket ror sig veta bättre om snobben än dig, det är din häst å ingen känner han bättre än dig. Jag jobbar ju i ett internationellt hopstall och när vi är på hemmaplan så kan vis kritta ut ALLA hästarna i grimma och barbacka, jätte duktiga. Dock blir de heta vid hoppning och med hackamore blir alla inghästarnas å framtvinga och hänger på bogarna å därför använder vi oss ej av det bettet, endast vid inridning används de :)

Svar: Tack för din kommentar och för att du förstår mig. Håller med, i hästvärlden är det på liv & död alltihop. Det är lätt att bränna sig på disskutionerna som blir glödheta SÅHÄR snabbt, liksom.. Men som sagt, tack för din kommentar. Jag läste hela och uppskattade den verkligen.
isabelhakansson.blogg.se

2014-11-11 @ 17:01:39
URL: http://www.eu-riders.se
Postat av: Julia Axelsson

Alltså jag kan bli så arg så jag KOKAR av sådant här. När andra jävla människor som aldrig en rört min häst eller ens sett honom, säger hur jag ska rida och göra på honom, USCH. Jag ryser, av ilska, när sådant kommer.

Och oavsett vad Isabel så vet du att det alltid är DU som bestämmer hur Snobben ska ridas och vilka bett han ska gå på. Ska han gå på bettlöst enligt dig så ska han, vill du att han ska gå på Pessoa så ska han för det är du, bara du, som bestämmer.
Sedan håller jag helt med dig, jag skulle aldrig stoppa in något bett som klassas mer skarpt än ett vanligt tre delat, NEVER.

Du är bäst och det vill jag inte att någon läsare som tror dom kan bestämma tar över ifrån dig!
Puss och kram <3

Svar: Åh, tack för att du alltid backar upp mig med dina kloka ord Julia. Du äger! Puss och kram <3
isabelhakansson.blogg.se

2014-11-11 @ 17:09:37
URL: http://julialinneaaxelsson.blogg.se
Postat av: Michelle Petersson

Klart att DU vet bäst vad som fungerar på DIN häst! Det viktigaste att han mår bra av det, då är det ju inga problem oavsett vad du har förr bett. Tycker du och din ponny är jättefina ihop så fortsätt som du gör. Du är jätteduktig! :D

Kram

2014-11-11 @ 18:40:04
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/
Postat av: Karin

Tycker bara inte att man ska sätta stämpel på vilka bett som är hämska för den dagen där du byter ut snobben för du växt ut han sätter dig på en ny kanske storhäst som väger dubbelt så mycket som snobben så kan det kännas skönt att att rå på hästen på tex en gallop tur på åkern vad vet jag. Skälv klart ska man alltid sträva efter att ha det snällaste bettet. Men dum förklara inte alla bett för att du vet inte om du kommer att behöva det eller dom betten i fram tiden, bara min åsikt från ett annat perspektiv.

Svar: Vad jag har läst och fått för uppfattning om betten så är dem - i mina ögon - hemska bett. Det låter grovt, men ur mitt perpektiv så är det bett som jag tycker är onödiga. Och ännu en gång, jag menade absolut inte att smutskasta betten eller personerna som rider med betten själva, absolut inte. Utan vad jag menade var att betten på bilderna är bett som jag personligen A.L.D.R.I.G skulle stoppa i Snobbens mun.
Och lyssna på mig nu, när Snobben kom till mig så stack han med mig vid varje uteritt iprincip, eller ja.. det vill säga dem gånger vi kom ifrån gården. Snobben stack med mig i hoppningen, har varit nära på att springa över både min tränare och mamma ett x-antal gånger pågrund av att han stuckit med mig rakt över ridbanan där dem då stått. Han hade NOLL respekt för mig & för människor som "stod i vägen för honom" Jag som då var 12 år, frågade många hästkunniga människor om hjälp. Jag blev hänvisad att prova kimblewick bett, pessoa bett och gud vet vad. Men jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig lät Snobben gå med dem betten, utan jag hittade på ett annat sätt att lösa problemet. För det finns alltid två alternativ: Ta tag i problemet på riktigt, eller betsla upp hästen. Jag valde det första alternativet.
isabelhakansson.blogg.se

2014-11-11 @ 20:16:31
Postat av: Angelica

Tänk om folk bara kunde sköta sitt eget.. Vad skönt det skulle vara. Fortsätt som du gör!

2014-11-11 @ 20:26:10
URL: http://equua.blogg.se
Postat av: Jonna

Att hästen kan bryta nosryggen av ett hackamore är säkert sant, men den kan nog bryta käken av vilket bett som helst, även en grimma. Om tyglarna skulle glida över huvudet och hästen skulle trampa på tyglarna i full galopp finns det nog risk att nosryggen säger ajaj ;)
Men jag tycker du är så klok och underbar som säger stopp vid en viss gräns när det gäller bett, och med det inlägget får vi ju helt enkelt reda på att du inte accepterar skarpa bett på din häst, vilket ju är superbra??. Fattar inte att folk försöker övertala dig att ändra dig, vadå vill dom att du ska börja rida Snobb på pessoa osv? PUSS HJÄRTAT <3333

2014-11-11 @ 20:31:22
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Karin

Tror om en tygel går sönder i full gallop och hästen trampar på den är det någ ganska säkert att det blir en kullerbytta/volt och inte bara nosryggen som går av... Sa jag att hon skulle ha det på sin ponny eller? Bara att JAG tycker att man ska sträva efter att rida på det snällaste bettet men tycker att det är fel att idiotmärka bett men bara MIN åsikt!

2014-11-11 @ 20:57:58
Postat av: Philippa -Hopplapållarna

Han är så vacker, din Snobben! <3
Fortsätt som dy gör, du vet BÄST om DIN häst.
Kram

2014-11-12 @ 20:46:50
URL: http://hopplapallarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback