Några frågetecken ifrån min sida..

Publicerat 2014-11-06 kl. 16:00:00 av Isabel Håkansson
Naturlig hästhållning, det är nånting som allt fler människor får upp ögonen för just nu. Jag läser några bloggar med naturlig hästhållning i fokus, och ibland förstår jag inte vad dem menar.. Jag vet, att stoppa in en metallbit i ett hästs mun är inte naturligt nånstans, men att rida eller sitta på en häst överhuvudtaget är inte naturligt ifrån första början det heller, right? Vill ni snacka naturlig hästhållning, PÅ RIKTIGT - släpp ut hästarna på grönbete full med häst-kompisar, friskt vatten och rid inte mer på dem överhuvudtaget..?!
 
Sen är det ofta som det läggs in små pikar emot oss som rider klassisk ridning att "vi inte vet nånting om vänskap" eller varför inte att "vi bara är ute efter att ha roligt på hästen bekostnad". Jag förstår inte, jag älskar Snobben av hela mitt hjärta. Han är allt och lite till för mig, min bästavän och den bättre delen av mig själv. Skulle det komma en dag och han aldrig mer kan bli riden, FINE - då tackar vi för oss och fortsätter att jobba ifrån marken. Men hör och häpna - Snobben tycker om att bli riden och han blir helt till sig när han inte får ridas eller motioneras. 
 
Missförstå mig inte i det här inlägget, jag respekterar allas val kring deras hästar och tror verkligen inget illa om nån. Men självklart dyker det upp frågetecken lite här och lite där när man lite diskret sisådär lägger ut småpikar i vartenda blogg-inlägg man skriver. Som sagt, natural horsemanship är en bra sak och jag är absolut inte ute efter att såra eller hänga ut nån. 
Är det såhär den klassiska ridningen blir reprensenterad med hårt spända snoddar, sporrar, skarpa bett och en onaturligt hög form så förstår jag att människor väljer att se det som sneppet under djurmisshandel. MEN vet ni? Det finns ett mellanting. Det finns folk som rider med både bett och sadel och som håller varsamt i tyglarna, som inte missbrukar bettet och som rider bra
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Nicole

Finns inget som heter naturligt längre! hästar har varit domesticerade i 5000 år, vi har tyvärr avlat sönder de flesta beteenden hos hästen, allt från ämnes uppsättningen, hovarna, pälsen, extritören, tänderna etc. Det vi kan göra är att ta hand om hästarna på bästa möjliga sätt oavsett om vi hoppar, rider dressyr, frihetsdressyr western osv. Bra inlägg, tummen upp

2014-11-06 @ 17:02:29
URL: http://www.eu-riders.se
Postat av: Anonym

Naturlig hästhållning, vad är det? Ska man kasta allt vad sadlar, träns, täcken och klippmaskiner heter, eller räcker det med att hästen mår bra med det den gör? Enligt mig är absolut viktigast att mina hästar ser mig som ledare, skulle aldrig någonsin acceptera något annat, det är det första jag jobbar med, att hästen ska vara fokuserad på MIG, inte omgivningen eller andra hästar, hästen ska gå bakom, den ska följa, gå då jag går, stanna då jag stannar, absolut inte gå in i mig. Skulle kunna fortsätta hur länge som helst men det jag vill komma fram till är att sålänge hästen inte far illa är det väl skitsamma om man klipper eller skor hästen?

2014-11-06 @ 17:42:11
Postat av: Jenny Mattsson

kan inget annat än hålla med dig faktiskt. Alla får ha sina egna åsikter - såklart! Men till en viss gräns. Redan då man satte på hästen en grimma, så förmänskligade man den. När man sätter på ett par benskydd, så blev det ett snäpp "värre". Värst av allt verkar folk tycka är det här med betten... Ska dock inte uttala mig för mycket för då blir det nog kaos i ditt kommentarsfält. Men håller med till 100! Kram!

2014-11-06 @ 19:50:20
Postat av: Lydia

Väldigt bra inlägg! du verkar vara en klok tjej :)

2014-11-06 @ 22:20:30
URL: http://lydiaathieme.blogg.se
Postat av: Lydia

Väldigt bra inlägg! du verkar vara en klok tjej :)

2014-11-06 @ 22:20:31
URL: http://lydiaathieme.blogg.se
Postat av: Klara Forsström

Jag tänker såhär, att om vi ska ha hästar så ska vi göra det så bra som möjligt för dom. Släppa ut dom i det fria funkar ju inte i det samhället vi lever i nu men hästar mår bättre av att leva så naturligt som möjligt. Det finns ingen forskning som säger att hästen mår bra av att stå på box, vara skodd, bli klippt eller äta massa kraftfoder. Däremot finns det massor av forskning och studier som visar på att det motsatta är bättre för dom och ny forskning kommer hela tiden som fortsätter bekräfta detta. Som hästägare tycker jag att det är en skyldighet att hålla sig uppdaterad om vad hästen mår bäst av för att kunna ge den ett bra och välmående liv och så "råkar" det väl vara så att hästar mår bäst av att leva så naturligt som möjligt :)

2014-11-06 @ 23:59:47
URL: http://skogsmullen.horseworld.se
Postat av: Michelle Petersson

Skitbra inlägg! :D Håller verkligen med
Kram

2014-11-07 @ 07:27:20
URL: http://michellepetersson.horseworld.se
Postat av: Marie

Personligen tycker jag att det här känns lite... Fördomsfullt. Vad baserar du ditt tänk på? Att du läst lite åsiktsinlägg här och där av folk som säger "Mmm, naturligt är alltid bäst" och bara bashar på onaturligt..?
Vill du veta vad många som är för naturLIK hästhållning baserar sina åsikter på? Kunskap. Tusentals texter, rapporter och logik. Tyvärr kan jag inte se varken nyans eller analys bakom det du skriver.

2014-11-07 @ 08:38:46
URL: http://kusken.vimeddjur.se
Postat av: Robex Lundgren

finna bilder

2014-11-08 @ 12:42:44
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Angelica

Underbara bilder! Jag vill personligen inte gå in på den här debatten igen (tycker nog att den börjar bli lite tröttsamma), men kan rekommendera dig att läsa jossanamigo.blogg.se. Hon har skrivit mycket kring debatten :)

2014-11-08 @ 12:55:40
URL: http://angelchanelle.blogg.se
Postat av: Anna

Jag har tänkt på detta hur mycket som helst och du har i detta inlägg satt mina tankar i ord. Håller helt med dig, man måste se till de som finns i gruppen "mellanting" som rider hästarna på ett bra/snällt sätt utefter hästens kapacitet.
Så skönt att ha någon som tänker lika dant!

2014-11-08 @ 13:03:52
URL: http://www.annaaztrom.blogg.se
Postat av: Sarah

Jättebra inlägg :)

2014-11-11 @ 19:28:22
Postat av: Sarah

Jättebra inlägg :)

2014-11-11 @ 19:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback