Longera hästen med grimskaft som inspänning?

Publicerat 2014-11-24 kl. 15:00:00 av Isabel Håkansson
Ni har nog sett Tyra's video där hon visar hur man kan göra sina egna inspänningar med hjälp av två grimskaft, helt gratis. Min första tanke när jag såg videon var hur otroligt stor tryckpunkten på manken borde bli, eller vad som skulle hända om hennes häst drog upp huvudet.. Två grimskaft är ju inte elastiska, så munnen skulle med all säkerhet att skrika aj-aj på en gång. För det är ju just därför man kan köpa inspännings-snoddar eller specifika longeringssystem, eftersom dem ger er naturlig och automatisk eftergift så fort hästen släpper efter. Så jag skulle aldrig ens prova att göra inspänningar av två grimskaft på Snobben, aldrig någonsin.
 
Om man ska tänka att man ska ha billiga inspänningar på sin häst vid longering så är mitt tips att: Köp en vanlig inspännings-snodd (40kr) och fäst i en longeringsgjord eller varför inte sadla på hästen och fästa snodden i sadelgjorden? Det är 100% säkert och är ingenting som på nåt sätt skulle kunna skada hästen.
 
Jag tycker det var kreativt gjort av Tyra att göra den här videon, och hon menade bara väl när hon gjorde den. Så tack, men nej tack. Jag kör antingen på riktiga inspänningar eller inga alls när jag longerar Snobben. Men nog snackat om mig och mina åsikter kring videon,vad tycker ni?
 Till vänster: Longering med snodd. Till höger: Longering med longeringssystem. OBS! Inte mina bilder.
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: angelica jalonen

vad tycker du om pessoaselen?

Svar: Jag har ingen egen erfarenhet av longeringsselar överhuvudtaget. Men dem ser betydligt trevligare ut än två grimskaft hur som helst..
isabelhakansson.blogg.se

2014-11-24 @ 22:15:13
URL: http://equua.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback