Ett konditions-pass

Publicerat 2014-05-25 kl. 22:42:04 av Isabel Håkansson
Ännu ett konditionspass avklarat & jag fick pressa mig själv till MAX för att få Snobben trött. Träningsvärken i magen har redan börjat kännas av, för att inte tala om träningvärken i benen, huuua!! 6 kilometer blev det sammanlagt, i bara galopp. Självklart fick han skritt och trav pauser emellan galopperna, det är viktigt

Delar alltid upp mina konditionspass i olika "pass", om det är de rätta ordet. Börjar med en lång framskrittning, sedan travar jag fram lång och låg. Böjer igenom S därefter och flyttar honom undan för skänkeln för att få loss honom i sidorna. Efter det så galopperar jag fram nån kilometer i lätt sits, bara låter honom rulla på i valfritt tempo och sen skrittar, travar och galopperar jag honom om vartannat. Konditionstränar man såhär ca 2 gånger/vecka så ger det resultat. Snabbt. Dock ska man ju inte gå för fort fram heller, självklart orkar ju inte hästarna galoppera 6 kilometer det första dem gör- om dem inte har kondition till det. Går man för fort fram så kan det leda till en överansträngning/inflammation och det mina vänner vill man inte ska hända! 

Annars då? Efter passet så fick sig Snobben en härlig avspolning i kvällssolen, hehe.. trodde jag ja. Ifrån ingenstans så blev Snobben skitsur och sparkade omkull skottkärran fylld med dynga, skithäst! 
En bild ifrån framskrittningen
Publicerat i Snobbens ridbok,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback