Hur lösgör ni era hästar?

Publicerat 2014-07-18 kl. 10:54:00 av Isabel Håkansson
Alla ni där ute! Ge tips på bra, lösgörande övningar och berätta hur ni brukar göra för att lösgöra eran häst/ponny. Hur länge skrittar ni? Hur länge travar ni? Gör ni volter? Har ni dem lång och låg eller i högre form? TELL ME.
Jag vill alltid börja ett pass med skritt i alla dess former. Skritt på lång tygel, göra volter i skritt, flytta hästen undan för skänkeln i skritt, ställa igenom hästen i skritt etc. Sen under framtravningen så håller jag hästen i en låg avslappnad form och låter den bestämma tempo själv. Efter lite voltjobb och serpentiner då hästen känns någorlunda lösgjord så börjar jag galoppera på rakspår i lätt sits. Låter hästen få upp lite flås och sedan brukar jag låta hästen få en liten kort skrittpaus därefter.

Sådär ↑ ser Snobbens uppvärmning ut ungefär. Ibland är han mjukare och ibland är han stelare, ibland har jag bättre riddagar och ibland har jag sämre - självklart. Men oftast så resulterar uppvärmingen jag skrev om ovan, en lösgjord och mjuk häst. Skriv nu, hur rider ni för en lösgjord häst?
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag brukar göra små volter och varierar i storleken på dom sedan en massa serpentinbågar :)

2014-07-18 @ 11:02:16
URL: http://toppponnyn.blogg.se
Postat av: Anonym


http://www.jumpclub.se/losgor-din-hast/

Sylve är bäst på och förklara här se och lär och ut och träna :))

2014-07-18 @ 11:58:13
Postat av: Angelica

för mig och Lâse fungerar serpentinbågar väldigt bra, åttvolter och volter där jag flyttar rumpan antingen inåt eller utåt på voltens öppna del :) Sedan tusentals övergångar så hon blir uppmärksam på mig

2014-07-18 @ 13:17:26
URL: http://cazlas.se
Postat av: Amanda

Eftersom Sune ofta är väldigt pigg och lite "överallt" så är första målet alltid att få henne lugn - i en låg och avslappnad form. Rider mycket på rakt spår och har henne utåtställd, sen flyttar jag baken lite inåt, utåt eller helt rak. Överböjer lite osv så hon blir mjuk, lite volter och verkligen se till att man har hästen runt sin innerskänkel.:)

2014-07-18 @ 14:09:14
Postat av: Tindra

Mkt galoppvollter mm!!

2014-07-18 @ 16:07:45
Postat av: Tindra

Mkt galoppvollter mm!!

2014-07-18 @ 16:07:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback