Självförtroendehetsen..

Publicerat 2014-12-25 kl. 14:00:00 av Isabel Håkansson
Man ska ha bra självförtroende hit och våga stå upp för sig själv dit. FINE, det räcker nu. Alla har inte självförtroende upp till skyarna, tycker att allt man själv gör är bra eller vågar gå fram till skolans tuffaste gäng för att häva ur sig vad man egentligen tycker och tänker. Och med "alla" så menar jag ca 75% av alla Sveriges ungdomar, i dagens läge. För hur lätt är det egentligen att bygga upp ett bra självförtroende och en grym självkänsla när allting utanför ramen där allt ska vara perfekt, är helt åt helvete fel? 
 
Jag talar utifrån mig själv när jag skriver det här inlägget, för jag vet hur det känns att ha ett självförtroende som bokstavligttalat ligger i botten men man fortfarande vill framstå som stark på egen hand. Jag har tänkt mycket på det här, självförtroendehetsen, och ju mer jag tänker på det, desto mer frågetecken ploppar upp i huvudet på mig. För HUR fel kan det vara egentligen, att visa sig själv svag? Inget fel alls. Actually. 
 
I mina ögon så är man självsäker om man vågar visa sig sårbar, erkänna att man praktiskt taget är nere på botten, behöver hjälp. Stöd. Nån att luta sig emot. DET är att vara stark och självsäker i mina ögon. DET är att ha bra självkänsla, om ni frågar mig. Att fråga sig själv - hur mår jag egentligen? För att sen erkänna för omvärlden och alla runt omkring att man inte mår bra, är ren och skär självsäkerhet. För om vi vänder på steken, hur många vågar erkänna? Hur många lägger inte på ett fejkat smile och tar livet i en klackspark trots att det känns som att hela världen rasar samman mitt framför ögonen på en när väckarklockan ringer? Tänk efter en gång.. 
 
Självklart, så ska man sträva efter att må så bra som möjligt och att kunna vara stark. Men är man på botten så är det en process och nånting man måste bygga upp, självförtroende kommer inte genom en fingerknäppning.. kom ihåg det. 
Remind yourself that it's okey not to be perfect.
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Michelle Petersson

Riktigt bra skrivet! :D Självförtroende är något vi behöver MEN det måste kunna dala och svaja lite. Att ha självförtroende har INGET med att vara "tuff", modig och säga precis vad man vill, det är inte självförtroende. Utan det som är självförtroende är att trivas med sig själv, eller rättare sagt kämpa med sig själv. Att våga tro att man är bra som man är och våga se sina dippar, brister m.m och sedan kämpa för att stiga uppåt igen. Det är inget man fixer busenkelt på en sekund utan det krävs kämparglöd, vilja och framför allt måste man TRO på sig själv. Lite på att man ÄR en bra och viktig människa ;)
Kram!

Svar: Väldigt klokt skrivet utav dig, Michelle. Kram!
isabelhakansson.blogg.se

2014-12-25 @ 14:53:24
URL: http://michellepetersson.horseworld.se
Postat av: Isabelle Johansson

så himla bra du är!!!

2014-12-25 @ 16:52:11
URL: http://isabellejohaansson.blogg.se
Postat av: Felicia Ericsson

sååå grymt skrivet!! ❤

2014-12-25 @ 19:05:13
URL: http://feliciaericsson.horseworld.se
Postat av: Anna - photography, life, style

Det du just nu skrev var så bra skrivet, väldigt bra tankar och fin bild! :D

2014-12-25 @ 19:42:34
URL: http://aannab.webblogg.se
Postat av: Linnea

Fyfaasen vad grym du är!

2014-12-25 @ 20:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback