Inga ridvästar?

Publicerat 2014-12-22 kl. 14:30:00 av Isabel Håkansson
Den här frågan damp ner i min kommentarsbox igår under kvällen. Och mitt svar blir kort och gott - jag rider aldrig med väst om jag inte tvingas till det. ALDRIG. För det första så får jag otroligt ont i ryggen av att rida med väst, varför vet jag inte, men ryggen smärtar i flera timmar och ibland dagar efter att jag ridit ett pass med säkerhetsväst. För det andra så blir jag mycket mer flexibel, följsam och i allmänhet mer bekväm utan ridvästen på.
 
Ni ska veta att Sandra som red Pepsi på några bilder jag la upp igår princip alltid rider med väst, hon hade bara inte möjlighet att ta med den just den här gången. Så ska ni gnälla och berätta hur farligt det är att rida utan väst så skriv det riktat åt mig och inte åt Sandra, tack! Nu vet ni iallafall hur det ligger till och tro mig, JAG VET att jag egentligen borde rida med väst. Men det blir inte så bara.. helt enkelt. Jag är för bekväm och van vid att rida utan, hehe.
Publicerat i Allmänt,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har en kompis som ramla av på en framtidning utan väst hon bröt nacken för ca 4 år sedan hon kan gå men kommer aldrig mer kunna rida. Tråkigt om det skulle hända dig bara för att du är för bekväm. Jag som har en kompis som bröt sin nacke rider ALLTID med väst & det är otrolig fegt & töntigt att rida utan väst. Bara min åsikt.

2014-12-22 @ 15:33:10
Postat av: Jonna

Haha anonym WAT känner jag. får du ont av att rida med väst - rid inte med väst!
Jag red med väst till och från på ridskolan, och alltså jag ser både fördelar och nackdelar. Såklart att det skyddar särskilt mot en spark, den fördelar trycket över hela anläggningsytan istället för en punkt. Men man blir smidigare utan väst och man kanske sitter kvar en gång extra på hästryggen just för att man är smidig och inte har någon väst.
Nu rider jag aldrig med väst just för att det är så klumpigt.

2014-12-22 @ 18:38:19
URL: http://ponnyvalack.blogg.se
Postat av: Sofia

Okej Jonna om den här anonym har en kompis som brutit nacken det är klart som fan att hon har väst på sig eller? Om du tycker den är klumpig öppna plånboken och lägg några 1000 lappar på en väst som passar fröken bekväm som kan rädda ditt liv. i för sig så kommer du säkert aldrig komma så nära tex en framhoppning där man riskerar att åka av. Skutta runt med halsring & grejer du. Ridhjälm & ridväst är A & O speciellt om man har en vän som åkt av och skadat sig riktigt ordänkligt då är det väll inte mer en rätt & ha västen på sig???

Svar: Personangrepp är INTE okej. Det är helt okej att ha åsikter, absolut. Men ska du börja med personangrepp så hänvisar jag dig ut ifrån min blogg, för det är ingenting jag tolererar här! TACK.
isabelhakansson.blogg.se

2014-12-22 @ 19:45:02
Postat av: Emmie

Jag brukar inte kommentera eller lägga mig i någonting speciellt haha, men känner bara att jag inte kan låta bli just nu.

Vill Isabel rida utan väst-låt henne göra det.
MEN jag tycker att man inte kan skylla på att väst är för obekvämt eller för klumpigt, då kan man lika gärna säga att man inte rider med väst för man inte orkar rent ut sagt, för en väst som ofta räddar liv på en ryttare ska inte nekas för det är för "obekvämt. Lägg pengar på en ordentlig väst och rädda dig själv om någonting skulle hända istället för att vara för bekväm och sätta dig själv i fara, och får du ont i ryggen så okej, men då kanske det inte bara är för du använder en väst som kan rädda ditt liv utan det kanske är någonting annat som spökar.

Jag tror verkligen inte att rida utan väst gör större skillnad för om du åker av eller inte, däremot beror det väl på vilken väst du använder och hur västen är anpassad till din kropp. En bra väst för din kropp och vikt ska inte vara klumpigare än att rida utan väst. Dock kommer jag ihåg att ridskolans västar var helt oanpassade och DÄR kan man snacka klumpig och obekväm haha. Men det är väl lika dant med ridhjälmar? En bra hjälm som passar ditt huvud är SÅ mycket bekvämare än en för stor eller för liten ridhjälm, right?

Jag menar ingenting illa mot någon här, skriver bara min åsikt och jag själv rider always med ridväst, oavsett vad jag ska göra, men jag kan ju inte tala för alla ryttare!! Kramis Isabel! :)

Svar: Kloka åsikter, verkligen. Kram Emmie!
isabelhakansson.blogg.se

2014-12-23 @ 10:25:45
URL: http://nattstad.se/emmiestrandberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback