Första galoppen på 1 vecka..

Publicerat 2014-12-30 kl. 18:15:00 av Isabel Håkansson
Tid: 35-40 minuter.
Syfte & mål: Lösgöra Snobben och galoppera honom lite trött. 
Vart: Paddocken. 

Idag hade snön lagt sig som ett tjockt täcke över hela paddocken, så jag passade på att rida ett pass där. Det var lagom mjukt med tanke på snön och inte alls knöligt, win win! Jag red barbacka idag faktiskt dagen i ära, det var ett tag sen jag red på banan barbacka ett helt pass nu.. Snobben har utan att överdriva världens skönaste barbacka-rygg, så jag älskar att kunna variera mellan att rida barbacka och med sadel och ändå få ut lika mycket utav ridpassen. 
 
Till en början så var Snobben jättestressad efter att det ridit förbi 2 hästar utanför paddocken, så iomed att han var stressad så blev han även stretig och springig. Jag gjorde mitt bästa för att få honom på andra tankar vilket tog sin lilla tid, men när han väl släppte till så blev han jättefin! Jag red mestandels på volten (lite pågrund av att Snobben inte skulle kunna få upp så mycket fart) och han blev riktigt lösgjord i sidorna framåt slutet. 
 
När jag jobbat igenom honom i skritten & traven så testade jag mig på lite galopp, för första gången på över 1 vecka nu. Snobben tog galopp-fattningen direkt och höll ett bra tempo hela tiden. Han fick under benen ordentligt men var liiite ringrostig i formen, vilket är förståerligt. Jag tog bara en galopp i vardera varv och sen fortsatte jag med traven en stund till, han vart riktigt avslappnad och fin. Imorgon kör jag på longering med lösa inspänningar, då ska vi nöta mycket galopp! 
 
Efter ridpasset så knäppte jag av tyglarna på S och busade med honom litegrann. Han tycker det är så mysigt att bara få skritta och trava omkring lite som han vill, kanske dra till med nån liten bakutspark och mysa en massa, såklart. Han är för go, min S. 
Publicerat i Snobbens ridbok,

Kommentarer
Postat av: Matilda

så söt han är!

2014-12-30 @ 19:12:31
URL: http://skogsrusset.se
Postat av: Michelle Petersson

Åh va härligt det sista lät! :D
Kram

2014-12-30 @ 21:07:55
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/
Postat av: Caroline

Vad kul att det gick så bra! Han är ju för söt dessutom :D

2014-12-30 @ 22:24:00
URL: http://turbosuit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback