Tidig hoppträning

Publicerat 2013-09-22 kl. 20:28:09 av Isabel Håkansson
Vid 11 imorse så var jag och Snobben redo för träning och stod placerade i ösby paddocken. Medans mamma och Mickis plockade fram hinderstöd & hinder så red jag fram S. Red mest i skritt, trav och galopp på fyrkanten i en ganska hög form och bara kollade av gas och broms. Lite spänd men annars helt okej! 
 
Vi började med att sätta upp 3 hinder brevid varandra, så imellan dem 3 hindrerna så red jag 8-volter och böjde igenom honom, till en början så red jag inget alls med yttertygeln vilket resulterade att han sprang med huvudet i himlen och att bogen flöt ut. När jag fått bukt på allt och Mickis stått och tjatat att jag ska rida mer på yttertygeln så gick det jättebra och han blev alltmer mjuk desto längre vi nötte övningen.
 
När han var klar i traven så körde vi en övning i galopp, nämligen att vi skulle göra som små små volter runt hindrerna i galopp, (jättejobbig övning enligt både Snobben och mig, shit vilken mjölksyra jag fick i benen...) Denna övning är bra för en sån ponny som Snobben som gärna tar ut svängarna så gott det går, helt klart att jag fortsätter med den för att stärka honom (och mig)!
 
Han fick en skrittpaus efter dem övningarna och sen så började jag hoppa fram på ett vanligt räcke, både i galopp och i trav och sedan ökade vi på hindrerna och hoppade som en kort liten bana. Första rundan vart helt knasig, den började nämligen med att han kråkhoppade vilket gjorde att jag hamnade i obalans och gjorde en dålig sväng mot andra hindret, la honom lite fel så vi hoppade av för nära på hinder nr.2 och så kom vi för snabbt in på tredje och sista hindret. Vi gjorde om och gjorde rätt skulle man väl kunna säga och han bytte galopp över varje hinder vilket var jättekul! Herrn börjar lära sig ;) Andra rundan var jag nöjd med iallafall, kom rätt på varenda hinder och hade en bra grundgalopp.
 
När vi fick till banan bra efter att vi höjd upp hindrerna lite så fick han skrittpaus och så byggde dem om hindrerna så det blev två kombinationer och ett enkelhinder på sidan av. Det gick jättebra och vi slutade på 80, så det blev inga direkt höjder utan mer fokus på kontroll och att jag ska lära mig planera vägar bättre :) Nöjd iallafall över min fina ponny, han kan verkligen hoppa när han vill!
Viljan fanns inte hos honom förut men nu hoppar han med glädje och hans ögon letar hinder när man väl kommit igång, så kul!
 
Inga hoppbilder idag tyvärr, men här har ni bilder ifrån trav & galopp övningarna jag berättade om i början på inlägget ↓
Publicerat i Snobbens ridbok,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback